Hejného metoda, vyvinutá profesorem Milanem Hejným, představuje revoluční přístup k výuce matematiky na základních školách. Tato metoda, založená na budování mentálních schémat prostřednictvím praktických úloh a skupinové diskuse, nahrazuje tradiční memorování vzorců a algoritmů. Jejím cílem je rozvíjet nejen matematické dovednosti, ale i kritické myšlení, sociální kompetence a vnitřní motivaci žáků[1][7]. Přestože metoda získává stále větší popularitu – využívá ji přes 750 českých škol a expanduje do zahraničí – vyvolává mezi rodiči i pedagogy polarizované reakce. Zatímco někteří oceňují její schopnost probouzet zájem o matematiku a posilovat sebevědomí žáků, jiní kritizují nedostatek systematického drilu, obtížný přechod na střední školy nebo nejednoznačné výsledky dlouhodobých studií[1][9].
## Geneze a filosofie Hejného metody
### Historické kořeny a vývoj
Základy metody sahají do 40. let 20. století, kdy Vít Hejný, otec Milana Hejného, experimentoval s nestandardními úlohami, aby překonal mechanické memorování žáků[1]. Systematický vývoj metody však začal v 70. letech, kdy Milan Hejný reagoval na rigiditu socialistického školství. Klíčový průlom nastal v roce 1987 publikací prací, které zdůrazňovaly roli schémat a prostředí ve výuce[1]. V 90. letech se metoda rozšířila prostřednictvím seminářů na Pedagogické fakultě UK, a v roce 2007 vznikla první řada učebnic vydaná nakladatelstvím Fraus[1].
Filosofie metody vychází z konstruktivistické pedagogiky: žák si poznatky konstruuje sám prostřednictvím řešení úloh, nikoli pasivním přijímáním informací. Učitel funguje jako moderátor diskusí, který podporuje žáky v objevování matematických principů[3][7]. Tento přístup odráží Hejného přesvědčení, že „děti umí to, co si samy zažily“, a nikoli to, co jim bylo předneseno[3].
---
## Klíčové principy metody
### 12 pilířů Hejného konceptu
Metoda stojí na dvanácti principech, které propojují matematickou výuku s rozvojem osobnosti:
1. **Budování schémat**: Žáci vytvářejí mentální modely matematických konceptů (např. prostředí autobusu pro pochopení sčítání a odčítání)[1][7].
2. **Práce v prostředích**: Úlohy jsou zasazeny do kontextů známých z každodenního života (krokování, rodina, geometrická tělesa), což snižuje abstrakci a strach z matematiky[1][3].
3. **Gradované úlohy**: Úkoly postupují od jednoduchých k komplexním, což umožňuje individualizaci tempa[5][7].
4. **Skutečná motivace**: Důraz na vnitřní motivaci místo vnějšího hodnocení; radost z objevování nahrazuje strach z chyb[7][11].
Další principy zahrnují prolínání témat, rozvoj argumentačních dovedností a využívání reálných zkušeností žáků. Například při výuce zlomků žáci „šijí šaty“ pro krychli, čímž intuitivně pochopí pojmy jako povrch nebo objem[7].
---
## Pozitiva metody: Transformace výuky matematiky
### Posílení matematické gramotnosti a sebevědomí
Studie společnosti Kalibro Projekt (2018) ukázala, že žáci vyučovaní Hejného metodou dosahují o 5,2 % lepších výsledků v řešení nestandardních úloh než jejich vrstevníci[8]. Tento rozdíl je patrný zejména u úloh vyžadujících aplikaci znalostí v nových kontextech, jako je modelování geometrických vztahů nebo analýza datových struktur[5][8]. Děti také prokazují vyšší míru sebevědomí při prezentaci vlastních řešení a ochotu spolupracovat[3][6].
### Sociální a kognitivní benefity
Skupinové diskuse a vzájemné hodnocení řešení posilují komunikační dovednosti a schopnost přijímat kritiku. Učitelé popisují, jak žáci spontánně tleskají spolužákům za originální postupy, čímž se vytváří inkluzivní prostředí[7]. Metoda také redukuje matematickou anxiozitu: v průzkumech uvádí 68 % rodičů, že jejich děti přestaly vnímat matematiku jako stresující předmět[6][11].
---
## Kritické hlasy a výzvy
### Nároky na učitele a rodiče
Implementace metody vyžaduje od pedagogů hlubokou transformaci role – z předávatele znalostí na facilitátora diskusí. Učitelé musí zvládat heterogenní tempo žáků, což je časově náročné a vyžaduje kontinuální vzdělávání[1][9]. Pro rodiče představuje problém absence klasických učebnic; 42 % z nich v anketách uvádí, že nemohou dětem s domácí přípravou pomoci kvůli odlišné terminologii[2][10].
### Přechod na tradiční výuku
Kritici upozorňují na problémy při přechodu žáků na střední školy, kde převládá frontální výuka. Studie Jany Mazáčové (ZŠ Litoměřice) zjistila, že žáci z Hejného tříd mají sice lepší logické uvažování, ale pomaleji provádějí algoritmické výpočty jako dělení se zbytkem nebo práci s rovnicemi[9]. Tento fenomén potvrzují i někteří rodiče, kteří své děti doučují „klasickou“ matematiku paralelně s výukou[2][10].
---
## Perspektivy rodičů: Od skepticismu k nadšení
### Obavy a počáteční nedůvěra
Nejčastější rodičovské obavy se týkají nedostatku automatizovaných počtářských dovedností (násobilka, písemné dělení) a připravenosti na přijímací zkoušky[2][4]. V diskusích na portálu Modrý koník někteří rodiče popisují frustraci z neschopnosti pomoci dětem s úlohami, které postrádají jednoznačná zadání[10]. Hejného tým na tyto výtky reaguje kampaněmi na osvětu, včetně „rodičovských kaváren“, kde si dospělí sami vyzkouší řešení gradovaných úloh[4][6].
### Pozitivní zkušenosti a změna postojů
Rodiče, kteří prošli interaktivními workshopy, často mění názor. Například v ZŠ Barrandov (Praha) se po sérii otevřených hodin zvýšila podpora metody ze 47 % na 82 %[6]. Příkladem úspěšné adaptace je příběh Týnky, dívky s dyskalkulií, která díky individualizovanému tempu a gradovaným úlohám zvládla přijímací zkoušky na pedagogickou školu[2].
---
## Výzkumy a kontroverze
### Studie Kalibro Projektu: Metodologické pochybnosti
Zmiňovaný výzkum z roku 2018, který prokázal lepší výsledky žáků Hejného metody, je předmětem kritiky kvůli střetu zájmů. Společnost Kalibro Projekt je z 50 % vlastněna nakladatelstvím Fraus, vydavatelem Hejného učebnic[1][8]. Ačkoli autoři studie trvají na nezávislém průběhu, odpůrci poukazují na možnost selektivního výběru škol s vyšším socioekonomickým statusem[8][9].
### Dlouhodobé efekty: Potřeba longitudinálních dat
Chybí výzkumy sledující žáky Hejného metody v delším časovém horizontu. Pilotní data z gymnázií naznačují, že absolventi metody excelují v analytických úlohách, ale zaostávají v rychlosti rutinních výpočtů[9]. Tato dichotomie vyvolává otázky, zda by ideálním modelem nebyla kombinace Hejného přístupu s tradičními prvky pro vyvážený rozvoj kreativity i technické přesnosti.
---
## Cesta k vyvážené matematické výuce
Hejného metoda představuje významný posun směrem k humanizaci matematického vzdělávání. Její síla spočívá v rozvoji hlubokého porozumění konceptům a sociálních kompetencí, které jsou klíčové pro 21. století. Výzvy však přetrvávají – od metodického vybavení učitelů po systémové propojení s vyššími stupni vzdělávání.
Budoucí směřování by mohlo spočívat v hybridních modelech, které kombinují silné stránky Hejného metody (práce s chybou, diskuse) s efektivními prvky tradiční výuky (systematičnost, automatizace). Nezbytná je také větší transparentnost výzkumů a spolupráce mezi akademiky, učiteli a rodiči při tvorbě flexibilních vzdělávacích standardů.
Citations:
[1] https://cs.wikipedia.org/wiki/Hejn%C3%A9ho_metoda_v%C3%BDuky_matematiky
[2] https://www.heroine.cz/vzdelavani/zaklad-matematiky-podle-hejneho-ucitel-musi-diteti-verit-ze-to-zvladne-rika-ucitelka
[3] https://deti.mensa.cz/index.php?pg=udalosti&aid=255
[4] https://www.novinky.cz/clanek/veda-skoly-stale-vice-rodicu-se-seznamuje-s-hejneho-vyukou-matematiky-jdouci-proti-drilu-40025766
[5] https://www.h-edu.cz/matematika
[6] https://blog.h-mat.cz/blog/jak-muze-ucitel-pomoci-rodicum-s-duverou-v-hejneho-metodu
[7] https://www.h-mat.cz/principy
[8] https://vtm.zive.cz/clanky/deti-ktere-se-ucily-matematiku-hejneho-metodou-mely-v-testu-lepsi-vysledky/sc-870-a-193107/default.aspx
[9] http://hejny.unas.cz
[10] https://www.modrykonik.cz/forum/skolak/matematika-prof-hejny-jaky-mate-nazor/
[11] https://www.modrykonik.cz/forum/skolak/hejneho-matematika-jaka-jsou-pro-a-proti-jak-zvladaly-vase-deti-prechod-na-gympl/
[12] https://www.h-mat.cz/hejneho-metoda
[13] https://ucebnice.fraus.cz/catalog/cs/i-stupen-matematika-matematika-dle-prof-hejneho/ck1smheick1smick1s.html
[14] https://www.novinky.cz/clanek/veda-skoly-studie-zaci-s-hejneho-matematikou-maji-lepsi-vysledky-nez-ostatni-spokojenejsi-vsak-nejsou-40396147
[15] https://www.h-ucebnice.cz/product/pracovni-sesity-a-karty/predmatematika---pohadkove-karty-_hejneh/217
[16] https://www.h-mat.cz/kestazeni
[17] https://medium.seznam.cz/clanek/politicke-glosy-rodice-nerozumi-matematice-druhe-tridy-a-je-to-dobre-46842
[18] https://www.emimino.cz/diskuse/zkusenost-s-hejneho-metodou-378819/strankovani/3/
[19] https://www.h-mat.cz/ohlasy
Komentáře
Okomentovat